Podstawowy podatek od dochodów osobistych.
Mam dochody z pracy wykonywanej za granicą
Mam dochody z umowy zlecenia lub o dzieło
Podatki, które opłacasz, kiedy zmienia się Twoja sytuacja majatkowa.
Wybrane podatki lokalne oraz inne formy opodatkowania.
Od czynności cywilnoprawnych (PCC)
GLOBE - opodatkowanie wyrównawcze
Od sprzedaży alkoholu w opakowaniach powyżej 300 ml
Podatek od niektórych instytucji finansowych
Podatek od sprzedaży detalicznej
Data publikacji: 15.12.2025
Data aktualizacji: 15.12.2025
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej możesz złożyć, jeśli jesteś:
Z wnioskiem o wydanie interpretacji możesz wystąpić indywidualnie lub wspólnie z kilkoma zainteresowanymi w sprawie podmiotami.
Pamiętaj! Jeśli chcesz być poinformowany telefonicznie albo mailowo o dacie wydania interpretacji indywidualnej oraz o zawartej w niej ocenie Twojego stanowiska albo o innym sposobie rozstrzygnięcia sprawy, wypełnij część L wniosku ORD-IN lub część M wniosku ORD-WS.
Przykład użycia
Składasz wniosek wspólny ORD-WS ze swoim kontrahentem (2 zainteresowanych). Wniosek ten zawiera opis trzech stanów faktycznych.
Wnosisz opłatę w wysokości 240 zł:
3 stany faktyczne – 3 x 40 zł = 120 zł
2 wnioskodawców – 2 x 120 zł = 240 zł
Pamiętaj! Jeżeli wniosek przesyłasz przez Internet jako załącznik do pisma ogólnego to wniosek ten powinien być odrębnie podpisany.
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej powinien zawierać:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Pamiętaj! Dyrektor KIS nie przeprowadza postępowania dowodowego. Przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe uznaje za zgodny z rzeczywistością.
Pytanie
Pamiętaj! Ocenie podlega przedstawione przez Ciebie stanowisko co do zastosowania przepisów. Ocenie podlegają również przepisy prawa podatkowego w kontekście stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wskaż konkretne przepisy, do których Dyrektor KIS ma się odnieść.
Pamiętaj! W przypadku wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-WS), każdy zainteresowany niebędący stroną postępowania na oddzielnym załączniku ORD-WS/B powinien podpisać oświadczenie.
Pamiętaj! Jeżeli wniosek przesyłasz przez Internet (ePUAP, e-Urząd Skarbowy), to załączone pełnomocnictwo do pisma ogólnego powinno być odrębnie podpisane.
Interpretacji indywidualnej nie otrzymasz, gdy zagadnienie, o które chcesz zapytać:
W pozycji 1. wpisz NIP lub numer PESEL.
Podaj numer PESEL, jeżeli jesteś osobą fizyczną, która:
Podaj NIP, jeżeli jesteś osobą, która:
Część A.1 określa zakres jakim objęty będzie wniosek, a zatem jakiego podatku będzie on dotyczył. W pozycji 4. zaznacz właściwy zakres tematyczny.
W pozycji 5. zaznacz cel składanego formularza. Może on dotyczyć zarówno złożenia nowego wniosku, jak i uzupełnienia wniosku, który złożyłeś wcześniej (dot. uzupełnienia z własnej inicjatywy lub na wezwanie organu). Organ wezwie Cię do uzupełnienia wniosku, gdy wniosek będzie zawierał braki formalne, między innymi takie jak:
W pozycji 7. wpisz nazwisko i pierwsze imię, jeśli jesteś osobą fizyczną, lub nazwę pełną, jeśli działasz w imieniu osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, podatkowej grupy kapitałowej lub innego podmiotu.
Pozycje 12. i 13. dotyczą wnioskodawców niebędących osobami fizycznymi. Wypełnij je wyłącznie, jeśli działasz w imieniu osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, lub innego podmiotu niebędącego osobą fizyczną, zarejestrowanego w rejestrze publicznym, z którego wynika sposób jego reprezentowania.
Część B.2 dotyczy Twojego statusu wobec sprawy, w której składasz wniosek. W pozycji 14. wskaż, jaką pełnisz rolę w sytuacji opisanej w stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym.
W części B.3 umieść dane adresowe. Wniosek pozbawiony tych danych zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia[2].
Jeśli adres zamieszkania lub siedziby jest inny niż adres do doręczeń, wypełnij pozycje 24-32.
W pozycji 33. możesz wskazać adres do doręczeń w systemie ePUAP albo adres do doręczeń elektronicznych. Wypełnienie tej pozycji nie jest obowiązkowe. Wypełnij ją, wyłącznie gdy wniosek składasz w postaci papierowej i nie wyraziłeś zgody na doręczanie pism w systemie e-Urząd Skarbowy, a pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku mają być doręczane w systemie ePUAP albo na adres do doręczeń elektronicznych. Adres do doręczeń w systemie ePUAP oraz adres do doręczeń elektronicznych to nie jest adres e-mail (więcej na stronach: www.epuap.gov.pl: Jak znaleźć swój adres w systemie ePUAP? oraz https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/czym-sa-e-doreczenia). Jeżeli wyraziłeś zgodę na doręczanie pism w systemie e-Urząd Skarbowy, pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku będą doręczane w systemie e-Urząd Skarbowy.
W przypadku braku możliwości doręczenia pisma na adres do doręczeń w systemie ePUAP albo na adres do doręczeń elektronicznych, doręczenie pisma nastąpi na adres wskazany w części B.3 albo B.4 za potwierdzeniem odbioru.
W większości spraw podatkowych właściwy jest naczelnik urzędu skarbowego. Naczelnika urzędu skarbowego właściwego w Twojej sprawie określ ze względu na miejsce zamieszkania albo adres siedziby, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej[3].
Część D.1 wypełnij, jeśli ustanowiłeś pełnomocnika do doręczeń lub jeśli działasz przez przedstawiciela. Jeśli ustanowiłeś pełnomocnika do doręczeń, należy dołączyć do każdego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oryginał lub notarialnie poświadczony lub uwierzytelniony przez adwokata, radcę prawnego lub doradcę podatkowego odpis pełnomocnictwa do doręczeń. Do wniosku należy także dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (chyba że przepisy szczególne nie wymagają wniesienia opłaty skarbowej). Pełnomocnictwo do doręczeń powinno być sporządzone według określonego wzoru – w tym celu możesz skorzystać z druku PPD-1 – pełnomocnictwo do doręczeń.
Część D.2 dotyczy danych do doręczeń Twojego przedstawiciela. W pozycji 52. wskaż jego adres do doręczeń w systemie ePUAP albo adres do doręczeń elektronicznych. Wypełnienie tej pozycji nie jest obowiązkowe. Wypełnij ją, wyłącznie, gdy wniosek składasz w postaci papierowej i nie wyraziłeś zgody na doręczanie pism w systemie e-Urząd Skarbowy, a pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku mają być doręczane w systemie ePUAP albo na adres do doręczeń elektronicznych. Adres do doręczeń w systemie ePUAP oraz adres do doręczeń elektronicznych to nie jest adres e-mail. Jeżeli Twój przedstawiciel wyraził zgodę na doręczanie pism w systemie e-Urząd Skarbowy, pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku będą doręczane w systemie e-Urząd Skarbowy.
W przypadku braku możliwości doręczenia pisma na adres do doręczeń w systemie ePUAP albo na adres do doręczeń elektronicznych, doręczenie pisma nastąpi na adres wskazany w części D.2 za potwierdzeniem odbioru.
Część D.3 wypełnij, jeśli udzieliłeś pełnomocnictwa szczególnego, czyli upoważnienia do działania w Twoim imieniu w sprawie składanego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Możesz do sprawy wyznaczyć więcej niż jednego pełnomocnika szczególnego. Jeśli ustanowiłeś pełnomocnika szczególnego (pełnomocników szczególnych), należy dołączyć do każdego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oryginał lub notarialnie poświadczony lub uwierzytelniony przez adwokata, radcę prawnego lub doradcę podatkowego odpis pełnomocnictwa szczególnego (pełnomocnictw szczególnych). Do wniosku należy także dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (chyba że przepisy szczególne nie wymagają wniesienia opłaty skarbowej). Pełnomocnictwo powinno być sporządzone według określonego wzoru – w tym celu możesz skorzystać z druku PPS-1– pełnomocnictwo szczególne.
W pozycji 54. zaznacz, czy wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, a więc sytuacji, która już się wydarzyła, czy zdarzenia przyszłego, które dopiero planujesz. W pozycji 55. i 56. podaj również liczbę zaistniałych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych.
W pozycji 57. wskaż przepisy, których dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Aby wskazać przepis, podaj jego jednostkę redakcyjną oraz nazwę aktu prawnego, w którym się znajduje. Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie mogą być między innymi przepisy prawa podatkowego regulujące właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych[4].
Część F dotyczy opłaty za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Za każdy przedstawiony odrębny stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, wskazane w pozycji 55. i 56., zapłacisz 40 zł. W pozycji 58. podaj łączną wysokość opłaty. Kopię dowodu wpłaty lub potwierdzenia przelewu dołącz do wniosku lub prześlij w ciągu 7 dni kalendarzowych (licząc od dnia złożenia wniosku) na adres Krajowej Informacji Skarbowej.
W pozycji 60. zaznacz, w jaki sposób chcesz otrzymać zwrot opłaty, jeśli będzie Ci on przysługiwał. Pamiętaj, że najszybsza realizacja zwrotu opłaty następuje poprzez zwrot na rachunek bankowy lub w SKOK (kwadrat nr 1 i 2). Jeśli w pozycji 60. zaznaczysz kwadrat nr 1, to nie będziesz musiał wypełniać części F.1 ani części F.2. Zwrot opłaty następuje nie później niż w terminie 7 dni od dnia zakończenia postępowania w sprawie wydania interpretacji[5]. Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi, jeśli:
Część F.1 wypełnij, jeżeli w pozycji 60. zaznaczyłeś kwadrat nr 2. Należy wtedy wypełnić dane dotyczące numeru rachunku, na który chcesz otrzymać zwrot opłaty oraz dane dotyczące właściciela tego rachunku. Do zwrotu opłaty możesz wskazać również rachunek zagraniczny, np. gdy wnioskodawca, w imieniu którego wypełniasz wniosek jest podmiotem zagranicznym. Wskaż wtedy w pozycji 62. kod SWIFT banku, w którym prowadzony jest ten rachunek zagraniczny. Każdy bank powinien udzielić Ci informacji o swoim kodzie SWIFT.
Część F.2 wypełnij, jeżeli w poz. 60. zaznaczyłeś kwadrat nr 3. Należy wtedy wypełnić dane adresowe niezbędne do zrealizowania przekazu pocztowego.
W części G formularza opisz zaistniały stan faktyczny (zdarzenie, które już się wydarzyło) lub zdarzenie przyszłe (które dopiero planujesz). Opis ten powinien:
Jeśli opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego jest zbyt obszerny i nie mieści się w pozycji 82., opisz go w załączniku do wniosku (formularz ORD-IN/A).
Do opisanego w pozycji 82. stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zadaj konkretne pytanie/pytania, na które chcesz uzyskać odpowiedź. Pytanie powinno:
Część H wypełnij, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe obejmuje skutki transgraniczne (poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). Zwłaszcza dotyczy to transakcji, zespołu transakcji lub innych zdarzeń, w których biorą udział podmioty zagraniczne. Jeśli obszerność danych nie pozwala na ich opisanie w poszczególnych pozycjach części H formularza ORD-IN, opisz je w załączniku do wniosku (formularz ORD-IN/A).
Nie musisz wypełniać części H dotyczącej elementów transgranicznych wniosku, jeśli wniosek ten dotyczy wyłącznie indywidualnej sprawy osoby fizycznej albo jeśli wniosek dotyczy podatku akcyzowego lub podatku od towarów i usług.
Jeśli w stanie faktycznym występują, lub w zdarzeniu przyszłym są przewidywane elementy transgraniczne, wskaż w części H.1 państwa lub terytoria miejsca zamieszkania osoby fizycznej.
W części H.2 wskaż dane identyfikujące osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej.
W części H.3/H.4 wskaż państwa lub terytoria ich siedziby, zarządu lub położenia zagranicznego zakładu, lub państwa lub terytoria, w których skutki transgraniczne wystąpiły lub mogą wystąpić.
W pozycji 97. udziel odpowiedzi na pytanie/pytania zadane w pozycji 83. Brak Twojego stanowiska lub jego niespójność ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym lub pytaniem/pytaniami uniemożliwi wydanie interpretacji indywidualnej. Twoje stanowisko powinno być jednoznaczne, nie może przedstawiać kilku wariantów odpowiedzi. Powinno zawierać subiektywną ocenę prawną zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (np. „moim zdaniem...”, „w ocenie wnioskodawcy...” itp.). Wskaż Twoje argumenty prawne, w tym powołanie się na linię orzeczniczą organów podatkowych lub sądownictwa, aby lepiej uzasadnić stanowisko w sprawie. Jeśli Twoje stanowisko jest zbyt obszerne i nie mieści się w pozycji 97., opisz je w załączniku do wniosku (formularz ORD-IN/A).
Pamiętaj, aby załączniki ORD-WS/A dołączyć do wniosku.
Składając podpis w pozycji 100. oświadczasz, że sprawa, którą opisujesz, nie jest w trakcie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
W pozycji 102. możesz podać informacje ułatwiające kontakt z wnioskodawcą lub osobą uprawnioną do reprezentowania wnioskodawcy.
W części L możesz wskazać, czy chcesz otrzymać powiadomienie o wydaniu interpretacji. Ta część dotyczy sposobu kontaktu, który może wykorzystać organ, aby poinformować Cię o dacie wydania interpretacji indywidualnej oraz ocenie w niej zawartej lub innym sposobie rozstrzygnięcia wniosku. Wpisz w pozycji 103. nr telefonu bądź adres mailowy, aby uzyskać informację o rozstrzygnięciu Twojej sprawy.
Na końcu wniosku znajdziesz Objaśnienia, zapoznaj się z nimi podczas wypełniania wniosku.
Instrukcja wypełniania wniosku ORD-IN PDF, 900,36 kB
W tym formularzu wpisz dane zainteresowanego będącego stroną postępowania. Jeśli jesteś zainteresowanym niebędącym stroną postępowania, wypełnij formularz ORD-WS/B.
W pozycji 1. wpisz NIP lub numer PESEL.
Podaj numer PESEL, jeżeli jesteś osobą fizyczną, która:
Podaj NIP, jeżeli jesteś osobą, która:
Część A.1 określa zakres jakim objęty będzie wniosek, a zatem jakiego podatku będzie on dotyczył. W pozycji 4. zaznacz właściwy zakres tematyczny.
W pozycji 5. zaznacz cel składanego formularza. Może on dotyczyć zarówno złożenia nowego wniosku, jak i uzupełnienia wniosku, który złożyłeś wcześniej (dot. uzupełnienia z własnej inicjatywy lub na wezwanie organu). Organ wezwie Cię do uzupełnienia wniosku, gdy wniosek będzie zawierał braki formalne, między innymi takie jak:
W części B.1 zamieść dane zainteresowanego będącego stroną postępowania. Wydaną na podstawie wniosku interpretację lub postanowienie doręcza się podmiotowi wskazanemu jako strona. Pozostałym zainteresowanym doręcza się odpis interpretacji lub postanowienia[2].
W pozycji 7. wpisz nazwisko i pierwsze imię, jeśli jesteś osobą fizyczną, lub nazwę pełną, jeśli działasz w imieniu osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, podatkowej grupy kapitałowej lub innego podmiotu.
Pozycje 12. i 13. dotyczą wnioskodawców niebędących osobami fizycznymi. Wypełnij je wyłącznie, jeśli działasz w imieniu osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, lub innego podmiotu niebędącego osobą fizyczną, zarejestrowanego w rejestrze publicznym, z którego wynika sposób jego reprezentowania.
Część B.2 dotyczy Twojego statusu wobec sprawy, w której składasz wniosek. W pozycji 14. wskaż, jaką pełnisz rolę w sytuacji opisanej w stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym.
W części B.3 umieść dane adresowe. Wniosek pozbawiony tych danych zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia[3].
Jeśli adres zamieszkania lub siedziby jest inny niż adres do doręczeń, wypełnij pozycje 24-32.
W pozycji 33. możesz wskazać adres do doręczeń w systemie ePUAP albo adres do doręczeń elektronicznych. Wypełnienie tej pozycji nie jest obowiązkowe. Wypełnij ją, wyłącznie gdy wniosek składasz w postaci papierowej i nie wyraziłeś zgody na doręczanie pism w systemie e-Urząd Skarbowy, a pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku mają być doręczane w systemie ePUAP albo na adres do doręczeń elektronicznych. Adres do doręczeń w systemie ePUAP oraz adres do doręczeń elektronicznych to nie jest adres e-mail (więcej na stronach: www.epuap.gov.pl: Jak znaleźć swój adres w systemie ePUAP? oraz https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/czym-sa-e-doreczenia). Jeżeli wyraziłeś zgodę na doręczanie pism w systemie e-Urząd Skarbowy, pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku będą doręczane w systemie e-Urząd Skarbowy.
W przypadku braku możliwości doręczenia pisma na adres do doręczeń w systemie ePUAP albo na adres do doręczeń elektronicznych doręczenie pisma nastąpi na adres wskazany w części B.3 albo B.4 za potwierdzeniem odbioru.
W większości spraw podatkowych właściwy jest naczelnik urzędu skarbowego. Naczelnika urzędu skarbowego właściwego w Twojej sprawie określ ze względu na miejsce zamieszkania albo adres siedziby, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej[4].
Część D.1 wypełnij, jeśli ustanowiłeś pełnomocnika do doręczeń lub jeśli działasz przez przedstawiciela. Jeśli ustanowiłeś pełnomocnika do doręczeń, należy dołączyć do każdego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oryginał lub notarialnie poświadczony lub uwierzytelniony przez adwokata, radcę prawnego lub doradcę podatkowego odpis pełnomocnictwa do doręczeń. Do wniosku należy także dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (chyba że przepisy szczególne nie wymagają wniesienia opłaty skarbowej). Pełnomocnictwo do doręczeń powinno być sporządzone według określonego wzoru – w tym celu możesz skorzystać z druku PPD-1 – pełnomocnictwo do doręczeń.
Część D.2 dotyczy danych do doręczeń Twojego przedstawiciela. W pozycji 52. wskaż jego adres do doręczeń w systemie ePUAP albo adres do doręczeń elektronicznych. Wypełnienie tej pozycji nie jest obowiązkowe. Wypełnij ją, wyłącznie, gdy wniosek składasz w postaci papierowej i nie wyraziłeś zgody na doręczanie pism w systemie e-Urząd Skarbowy, a pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku mają być doręczane w systemie ePUAP albo na adres do doręczeń elektronicznych. Adres do doręczeń w systemie ePUAP oraz adres do doręczeń elektronicznych to nie jest adres e-mail. Jeżeli Twój przedstawiciel wyraził zgodę na doręczanie pism w systemie e-Urząd Skarbowy, pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku będą doręczane w systemie e-Urząd Skarbowy.
W przypadku braku możliwości doręczenia pisma na adres do doręczeń w systemie ePUAP albo na adres do doręczeń elektronicznych doręczenie pisma nastąpi na adres wskazany w części D.2 za potwierdzeniem odbioru.
Część D.3 wypełnij, jeśli udzieliłeś pełnomocnictwa szczególnego, czyli upoważnienia do działania w Twoim imieniu w sprawie składanego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Możesz do sprawy wyznaczyć więcej niż jednego pełnomocnika szczególnego. Jeśli ustanowiłeś pełnomocnika szczególnego (pełnomocników szczególnych), należy dołączyć do każdego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oryginał lub notarialnie poświadczony lub uwierzytelniony przez adwokata, radcę prawnego lub doradcę podatkowego odpis pełnomocnictwa szczególnego (pełnomocnictw szczególnych). Do wniosku należy także dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (chyba że przepisy szczególne nie wymagają wniesienia opłaty skarbowej). Pełnomocnictwo powinno być sporządzone według określonego wzoru – w tym celu możesz skorzystać z druku PPS-1 – pełnomocnictwo szczególne.
Część E dotyczy łącznej liczby zainteresowanych oraz liczby zainteresowanych niebędących stronami. Wypełnij pozycję 54. wskazując ogólną liczbę wszystkich zainteresowanych (tu uwzględnij siebie) oraz pozycję 55. wskazując liczbę zainteresowanych niebędących stronami. Dołącz do wniosku wspólnego ORD-WS tyle załączników ORD-WS/B, ilu jest zainteresowanych niebędących stroną postępowania, wskazanych we wniosku.
W pozycji 56. zaznacz, czy wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, a więc sytuacji, która już się wydarzyła, czy zdarzenia przyszłego, które dopiero planujesz. W pozycji 57. i 58. podaj również liczbę zaistniałych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych.
W pozycji 59. wskaż przepisy, których dotyczy wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej. Aby wskazać przepis, podaj jego jednostkę redakcyjną oraz nazwę aktu prawnego, w którym się znajduje. Przedmiotem wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej nie mogą być między innymi przepisy prawa podatkowego regulujące właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych[5].
Część G dotyczy opłaty za wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej. Za każdy przedstawiony odrębny stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, wskazane w pozycji 57. i 58., zapłacisz 40 zł. Tę kwotę należy pomnożyć przez ogólną liczbę zainteresowanych wskazaną w pozycji 54. W pozycji 60. podaj łączną wysokość opłaty. Kopię dowodu wpłaty lub potwierdzenia przelewu dołącz do wniosku lub prześlij w ciągu 7 dni kalendarzowych (licząc od dnia złożenia wniosku) na adres Krajowej Informacji Skarbowej.
W pozycji 62. zaznacz, w jaki sposób chcesz otrzymać zwrot opłaty, jeśli będzie Ci on przysługiwał. Pamiętaj, że najszybsza realizacja zwrotu opłaty następuje poprzez zwrot na rachunek bankowy lub w SKOK (kwadrat nr 1 i 2). Jeśli w pozycji 62. zaznaczysz kwadrat nr 1, to nie będziesz musiał wypełniać części G.1 ani części G.2. Zwrot opłaty następuje nie później niż w terminie 7 dni od dnia zakończenia postępowania w sprawie wydania interpretacji[6]. Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi, jeśli:
Część G.1 wypełnij, jeżeli w pozycji 62. zaznaczyłeś kwadrat nr 2. Należy wtedy wypełnić dane dotyczące numeru rachunku, na który chcesz otrzymać zwrot opłaty oraz dane dotyczące właściciela tego rachunku. Do zwrotu opłaty możesz wskazać również rachunek zagraniczny, np. gdy wnioskodawca, w imieniu którego wypełniasz wniosek jest podmiotem zagranicznym. Wskaż wtedy w pozycji 62. kod SWIFT banku, w którym prowadzony jest ten rachunek zagraniczny. Każdy bank powinien udzielić Ci informacji o swoim kodzie SWIFT.
Część G.2 wypełnij, jeżeli w poz. 62. zaznaczyłeś kwadrat nr 3. Należy wtedy wypełnić dane adresowe niezbędne do zrealizowania przekazu pocztowego.
W części H formularza opisz zaistniały stan faktyczny (zdarzenie, które już się wydarzyło) lub zdarzenie przyszłe (które dopiero planujesz). Opis ten powinien:
Jeśli opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego jest zbyt obszerny i nie mieści się w pozycji 84., opisz go w załączniku do wniosku (formularz ORD-WS/A).
Do opisanego w pozycji 84. stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zadaj konkretne pytanie/pytania, na które chcesz uzyskać odpowiedź. Pytanie powinno:
Części I wypełnij, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe obejmuje skutki transgraniczne (poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). Zwłaszcza dotyczy to transakcji, zespołu transakcji lub innych zdarzeń, w których biorą udział podmioty zagraniczne. Jeśli obszerność danych nie pozwala na ich opisanie w poszczególnych pozycjach części I formularza ORD-WS, opisz je w załączniku do wniosku (formularz ORD-WS/A).
Nie musisz wypełniać części I dotyczącej elementów transgranicznych wniosku jeśli wniosek ten dotyczy wyłącznie indywidualnej sprawy osoby fizycznej albo jeśli wniosek dotyczy podatku akcyzowego lub podatku od towarów i usług.
Jeśli w stanie faktycznym występują, lub w zdarzeniu przyszłym są przewidywane elementy transgraniczne, wskaż w części I.1 państwa lub terytoria miejsca zamieszkania osoby fizycznej.
W części I.2 wskaż dane identyfikujące osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej.
W części I.3/I.4 wskaż państwa lub terytoria ich siedziby, zarządu lub położenia zagranicznego zakładu, lub państwa lub terytoria, w których skutki transgraniczne wystąpiły lub mogą wystąpić.
W pozycji 99. udziel odpowiedzi na pytanie/pytania zadane w pozycji 85. Brak Twojego stanowiska lub jego niespójność ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym lub pytaniem/pytaniami uniemożliwi wydanie interpretacji indywidualnej. Twoje stanowisko powinno być jednoznaczne, nie może przedstawiać kilku wariantów odpowiedzi. Powinno zawierać subiektywną ocenę prawną zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (np. „moim zdaniem...”, „w ocenie Wnioskodawcy...” itp.). Wskaż Twoje argumenty prawne, w tym powołanie się na linię orzeczniczą organów podatkowych lub sądownictwa, aby lepiej uzasadnić stanowisko w sprawie. Jeśli Twoje stanowisko jest zbyt obszerne i nie mieści się w pozycji 99., opisz je w załączniku do wniosku (formularz ORD-WS/A).
Pamiętaj, aby załączniki ORD-WS/A dołączyć do wniosku.
Składając podpis w pozycji 102. oświadczasz, że sprawa, którą opisujesz nie jest w trakcie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
W pozycji 104. Możesz podać informacje ułatwiające kontakt z wnioskodawcą lub osobą uprawnioną do reprezentowania wnioskodawcy.
W części M możesz wskazać, czy chcesz otrzymać powiadomienie o wydaniu interpretacji. Ta część dotyczy sposobu kontaktu, który może wykorzystać organ, aby poinformować Cię o dacie wydania interpretacji indywidualnej oraz ocenie w niej zawartej lub innym sposobie rozstrzygnięcia wniosku. Wpisz w pozycji 105. nr telefonu bądź adres mailowy, aby uzyskać informację o rozstrzygnięciu Twojej sprawy.
Na końcu wniosku znajdziesz Objaśnienia, zapoznaj się z nimi podczas wypełniania wniosku.
Instrukcja wypełniania wniosku ORD-WS PDF, 942,40 kB
Załącznik ORD-WS/B wypełnij jako osoba zainteresowana niebędąca stroną postępowania.
W pozycji 1. wpisz NIP lub numer PESEL zainteresowanego będącego stroną postępowania który składa wniosek ORD-WS, do którego załącza się wypełniony formularz ORD-WS/B. W tę pozycję nie wpisuj własnego numeru PESEL lub NIP.
W pozycji 3. wpisz swój NIP lub numer PESEL, tj. zainteresowanego, niebędącego stroną postępowania.
Podaj numer PESEL, jeżeli jesteś osobą fizyczną, która:
Podaj NIP, jeżeli jesteś osobą, która:
W pozycji 5. wpisz nazwisko i pierwsze imię, jeśli jesteś osobą fizyczną, lub nazwę pełną, jeśli działasz w imieniu osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, podatkowej grupy kapitałowej lub innego podmiotu.
Pozycje 10. i 11. dotyczą wnioskodawców niebędących osobami fizycznymi. Wypełnij je wyłącznie, jeśli działasz w imieniu osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, lub innego podmiotu niebędącego osobą fizyczną, zarejestrowanego w rejestrze publicznym, z którego wynika sposób jego reprezentowania.
Część A.2 dotyczy Twojego statusu wobec sprawy, w której składany jest wniosek ORD-WS. W pozycji 12. wskaż, jaką pełnisz rolę w sytuacji opisanej w stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym.
W części A.3 umieść swoje dane adresowe.
Jeśli adres zamieszkania lub siedziby jest inny niż adres do doręczeń, wypełnij pozycje 22-30.
W pozycji 31. możesz wskazać adres do doręczeń w systemie ePUAP albo adres do doręczeń elektronicznych. Wypełnienie tej pozycji nie jest obowiązkowe. Wypełnij ją, wyłącznie gdy wniosek składasz w postaci papierowej i nie wyraziłeś zgody na doręczanie pism w systemie e-Urząd Skarbowy, a pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku mają być doręczane w systemie ePUAP albo na adres do doręczeń elektronicznych. Adres do doręczeń w systemie ePUAP oraz adres do doręczeń elektronicznych to nie jest adres e-mail (więcej na stronach: www.epuap.gov.pl: Jak znaleźć swój adres w systemie ePUAP? oraz https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/czym-sa-e-doreczenia). Jeżeli wyraziłeś zgodę na doręczanie pism w systemie e-Urząd Skarbowy, pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku będą doręczane w systemie e-Urząd Skarbowy.
W przypadku braku możliwości doręczenia pisma na adres do doręczeń w systemie ePUAP albo na adres do doręczeń elektronicznych doręczenie pisma nastąpi na adres wskazany w części A.3 albo A.4 za potwierdzeniem odbioru.
W większości spraw podatkowych właściwy jest naczelnik urzędu skarbowego. Naczelnika urzędu skarbowego właściwego w Twojej sprawie określ ze względu na miejsce zamieszkania albo adres siedziby, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej[1].
Część C.1 wypełnij, jeśli ustanowiłeś pełnomocnika do doręczeń lub jeśli działasz przez przedstawiciela. Jeśli ustanowiłeś pełnomocnika do doręczeń, należy dołączyć do każdego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oryginał lub notarialnie poświadczony lub uwierzytelniony przez adwokata, radcę prawnego lub doradcę podatkowego odpis pełnomocnictwa do doręczeń. Do wniosku należy także dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (chyba że przepisy szczególne nie wymagają wniesienia opłaty skarbowej). Pełnomocnictwo do doręczeń powinno być sporządzone według określonego wzoru – w tym celu możesz skorzystać z druku PPD-1 – pełnomocnictwo do doręczeń.
Część C.2 dotyczy danych do doręczeń Twojego przedstawiciela. W pozycji 49. wskaż jego adres do doręczeń w systemie ePUAP albo adres do doręczeń elektronicznych. Wypełnienie tej pozycji nie jest obowiązkowe. Wypełnij ją, wyłącznie, gdy wniosek składasz w postaci papierowej i nie wyraziłeś zgody na doręczanie pism w systemie e-Urząd Skarbowy, a pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku mają być doręczane w systemie ePUAP albo na adres do doręczeń elektronicznych. Adres do doręczeń w systemie ePUAP oraz adres do doręczeń elektronicznych to nie jest adres e-mail. Jeżeli Twój przedstawiciel wyraził zgodę na doręczanie pism w systemie e-Urząd Skarbowy, pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku będą doręczane w systemie e-Urząd Skarbowy.
W przypadku braku możliwości doręczenia pisma na adres do doręczeń w systemie ePUAP albo na adres do doręczeń elektronicznych, doręczenie pisma nastąpi na adres wskazany w części C.2 za potwierdzeniem odbioru.
Część C.3 wypełnij, jeśli udzieliłeś pełnomocnictwa szczególnego, czyli upoważnienia do działania w Twoim imieniu w sprawie składanego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Możesz do sprawy wyznaczyć więcej niż jednego pełnomocnika szczególnego. Jeśli ustanowiłeś pełnomocnika szczególnego (pełnomocników szczególnych), należy dołączyć do każdego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oryginał lub notarialnie poświadczony lub uwierzytelniony przez adwokata, radcę prawnego lub doradcę podatkowego odpis pełnomocnictwa szczególnego (pełnomocnictw szczególnych). Do wniosku należy także dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (chyba że przepisy szczególne nie wymagają wniesienia opłaty skarbowej). Pełnomocnictwo powinno być sporządzone według określonego wzoru – w tym celu możesz skorzystać z druku PPS-1– pełnomocnictwo szczególne.
Składając podpis w pozycji 52. oświadczasz, że sprawa, którą opisujesz, nie jest w trakcie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
Na końcu wniosku znajdziesz Objaśnienia, zapoznaj się z nimi podczas wypełniania wniosku.
Instrukcja wypełniania wniosku ORD-WSB PDF, 526,45 kB
Część A.1 określa zakres jakim objęty będzie wniosek, a zatem jakiego podatku będzie on dotyczył. Zaznacz właściwy zakres tematyczny.
W części A.2 zaznacz cel składanego formularza. Może on dotyczyć zarówno złożenia nowego wniosku, jak i uzupełnienia wniosku, który złożyłeś wcześniej (dot. uzupełnienia z własnej inicjatywy lub na wezwanie organu).
Część B.1 uzupełnij danymi identyfikacyjnymi wnioskodawcy.
Część B.2 dotyczy Twojego statusu wobec sprawy, w której składasz wniosek. Wskaż, jaką pełnisz rolę w sytuacji opisanej w stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym.
W części B.3 umieść adres zamieszkania w przypadku osoby fizycznej lub adres siedziby wnioskodawcy w przypadku innego rodzaju wnioskodawcy.
Część B.4 wypełnij jeśli adres zamieszkania lub siedziby jest inny niż adres do korespondencji.
W części B.5 możesz wskazać adres do doręczeń w systemie ePUAP. Wypełnienie tej pozycji nie jest obowiązkowe. Wypełnij ją, wyłącznie gdy wniosek składasz w postaci papierowej i nie wyrażono zgody na doręczanie w systemie e-Urząd Skarbowy, a pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku mają być doręczane w systemie ePUAP.
W części C wskaż organy podatkowe właściwe dla wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Część D wypełnij jeśli ustanowiłeś pełnomocnika do doręczeń, pełnomocnika szczególnego lub jeśli działasz przez przedstawiciela. (Jeżeli w polu „Ustanowiony pełnomocnik lub działanie przez przedstawiciela” zaznaczyłeś „nie” możesz przejść do kroku 14)
W części D.1 podaj informacje dotyczące Twojego przedstawiciela.
W części D.2 wskaż adres do doręczeń przedstawiciela.
W części D.3 wskaż jego adres do doręczeń w systemie ePUAP. Wypełnienie tej pozycji nie jest obowiązkowe. Wypełnij ją, wyłącznie, gdy wniosek składasz w postaci papierowej i nie wyrażono zgody na doręczanie w systemie e-Urząd Skarbowy, a pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku mają być doręczane w systemie ePUAP.
Część D.4 wypełnij, jeśli udzieliłeś pełnomocnictwa szczególnego. Do udzielenia pełnomocnictwa szczególnego możesz skorzystać z odpowiedniego druku PPS-1.
W części E zaznacz, czy wniosek dotyczy stanu faktycznego, a więc sytuacji, która już się wydarzyła, czy zdarzenia przyszłego, które dopiero planujesz. Podaj również, ilu zagadnień dotyczy wniosek. W tej części wskaż również przepisy, których dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Aby wskazać przepis, podaj jego oznaczenie oraz akt prawny, w którym się znajduje.
Część F wypełnij wskazując kwotę opłaty za wniosek. Za każdy przedstawiony odrębny stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, zapłacisz 40 zł. Kopię dowodu wpłaty lub potwierdzenia przelewu dołącz do wniosku lub prześlij ją w ciągu 7 dni kalendarzowych (licząc od dnia złożenia wniosku) na adres Krajowej Informacji Skarbowej. W tej części zaznacz również sposób zwrotu nienależnej opłaty. Zwrot opłaty następuje nie później niż 7 dni od dnia zakończenia postępowania w sprawie wydania interpretacji.
W części G formularza opisz stan faktyczny (zdarzenie, które już się wydarzyło) lub zdarzenie przyszłe (które dopiero planujesz) oraz zadaj konkretne pytanie/pytania, na które chcesz uzyskać odpowiedź.
Część H wypełnij jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe obejmuje transakcję, zespół transakcji, w których biorą udział podmioty zagraniczne lub mające, bądź mogące mieć skutki transgraniczne – poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. (Jeżeli w polu „Stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe obejmuje transakcję, zespół transakcji lub inne zdarzenia, o których mowa w art. 14b § 3a Ordynacji podatkowej” zaznaczyłeś „nie” możesz przejść do kroku 22)
W części H.1 wpisz państwo lub terytorium miejsca zamieszkania osoby fizycznej. Jeżeli chcesz dodać więcej państw lub terytorium kliknij Dodaj kolejne państwo lub terytorium.
W części H.2 podaj dane identyfikujące osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej. Jeżeli chcesz dodać więcej osób prawnych lub jednostek organizacyjnych kliknij Dodaj kolejną osobę prawną lub jednostkę org.
W części H.3 wpisz dane dotyczące zagranicznego zakładu. Jeżeli chcesz dodać więcej zagranicznych zakładów kliknij Dodaj dane kolejnego zagranicznego zakładu.
W części H.4 podaj państwo lub terytorium wystąpienia skutków transgranicznych transakcji, zespołu transakcji lub innego zdarzenia opisanego we wniosku. Jeżeli chcesz dodać więcej państw lub terytorium kliknij Dodaj kolejne państwo lub terytorium.
W części I udziel odpowiedzi na pytanie/pytania zadane w części G.
W części J wpisz nr telefonu lub adres mailowy, aby uzyskać informację o rozstrzygnięciu Twojej sprawy.
W części K:
W części L zapoznaj się z informacjami dotyczącymi podpisania wniosku.
Przed przejściem do Podsumowania należy zaakceptować regulamin.
Ostatnim krokiem jest Podsumowanie, sprawdź czy wszystkie dane się zgadzają. Jeśli tak kliknij „Wygeneruj PDF” w celu wygenerowania wniosku do pliku PDF.
oraz na stronie Krajowej Informacji Skarbowej, w zakładce Załatwianie spraw – Wydawanie interpretacji
Jeżeli Użytkownik wysyła skan wniosku podpisany odręcznie, musi go także podpisać podpisem elektronicznym.
Kreator wniosku ORD-IN jest interaktywnym formularzem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Kreator umożliwia prawidłowe sporządzenie wniosku ORD-IN. Formularz zawiera wskazówki dotyczące informacji, jakie masz podać w kolejnych polach wniosku.
Aby korzystać z Kreatora wniosku ORD-IN nie musisz się rejestrować/logować.
Nie, historia wniosków nie jest zapisywana. Kreator wniosku ORD-IN to usługa działająca poprzez przeglądarkę użytkownika.
Stosowanie Kreatora nie jest obowiązkowe, jednak zmniejsza ryzyko błędnego wypełnienia wniosku ORD-IN.
Nie ma takiej potrzeby. Nasze usługi są dostępne za pośrednictwem aplikacji webowej z wykorzystaniem przeglądarki internetowej użytkownika.
Kreator wniosku ORD-IN został przygotowany przez Krajową Administrację Skarbową i jest udostępniany bezpłatnie.
Nie, Kreator wniosku ORD-IN służy wyłącznie do wygenerowania wniosku.
Zapisany wniosek ORD-IN użytkownik może podpisać elektronicznie i przesłać:
Zapisany wniosek ORD-IN użytkownik może też wydrukować i po podpisaniu przesłać w sposób tradycyjny na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.
Kreator umożliwia zapisanie wypełnionego wniosku na własnym urządzeniu użytkownika.
Czy można zapisać wniosek w trakcie wypełniania, a następnie wrócić do jego edycji?
Wypełniony wniosek można wygenerować do pliku w formacie PDF.
Nie, kreator nie umożliwia edycji wypełnionego i zapisanego wcześniej wniosku.
Tak, z Kreatora można korzystać w systemach Linux i MacOS. Rekomendujemy, aby korzystać z najnowszych wersji przeglądarek.
Rekomendujemy, aby korzystać z najnowszych wersji przeglądarek np.: Google Chrome, Firefox, Edge, Safari
Kiedy podpisujesz wniosek, pamiętaj, że istnieją dwa sposoby jego wysłania: elektronicznie lub papierowo.
Pamiętaj, że wysyłając wniosek drogą elektroniczną, musisz użyć podpisu elektronicznego, podczas gdy w przypadku wysyłki papierowej konieczne jest zastosowanie podpisu odręcznego.
Nie, jeśli wysyłasz skan wniosku, mimo podpisu odręcznego, musisz go także podpisać podpisem elektronicznym (podpis kwalifikowany lub podpis zaufany). Możesz skorzystać z usługi Podpisz dokument elektronicznie – wykorzystaj podpis zaufany, aby podpisać wniosek profilem zaufanym.
Pytanie w sprawie Kreatora wniosku ORD-IN możesz zadać: