Podstawowy podatek od dochodów osobistych.
Mam dochody z pracy wykonywanej za granicą
Mam dochody z umowy zlecenia lub o dzieło
Podatki, które opłacasz, kiedy zmienia się Twoja sytuacja majatkowa.
Wybrane podatki lokalne oraz inne formy opodatkowania.
Od czynności cywilnoprawnych (PCC)
GLOBE - opodatkowanie wyrównawcze
Od sprzedaży alkoholu w opakowaniach powyżej 300 ml
Podatek od niektórych instytucji finansowych
Podatek od sprzedaży detalicznej
Data publikacji: 15.12.2025
Data aktualizacji: 15.12.2025
Od 1 stycznia 2021 r., prowizorycznie, a od 1 maja 2021 r. w pełnym zakresie jest stosowana umowa o handlu i współpracy między UE i UK.
Od 1 stycznia 2021 r. ostały wprowadzone kontrole na granicy pomiędzy UE i UK. Przedsiębiorcy są zobowiązani m. in. do dopełnienia standardowych formalności celnych, w tym m. in. (dla osób dotąd niedokonujących takich formalności) obowiązku: zarejestrowania się w usłudze Krajowej Administracji Skarbowej „e-Klient””, w celu uzyskania numeru EORI, składania zgłoszeń i deklaracji celnych oraz regulowania należności celnych i podatkowych (VAT i akcyza).
Przedsiębiorcy, którzy chcą dokonywać obrotu towarowego ze Zjednoczonym Królestwem, muszą dopełnić formalności celnych związanych z przywozem towarów z państwa trzeciego lub wywozem towarów do państwa trzeciego, w tym rejestracji w usłudze „e-Klient”, oraz wystąpić o nadanie numeru EORI - z angielskiego Economic Operators’ Registration and Identification (szczegóły w dalszej części).
Towary wprowadzane na obszar celny UE z terytorium Zjednoczonego Królestwa lub wyprowadzane z obszaru UE do Zjednoczonego Królestwa podlegają dozorowi celnemu i obowiązkowi dokonania zgłoszenia celnego do odpowiedniej procedury celnej zgodnie z unijnym kodeksem celnym (Rozporządzenie (UE) nr 952/213 z dnia 9.10.2013 r.). Oznacza to m.in. obowiązek złożenia zgłoszenia celnego w formie elektronicznej lub papierowej, jeżeli dla danej kategorii towarowej nie została przewidziana możliwość złożenia zgłoszenia w formie ustnej, bądź w formie czynności uznanej za zgłoszenie. Może również wystąpić konieczność złożenia zabezpieczenia długu celnego.
Więcej informacji o zgłoszeniach celnych znajdziesz w zakładce Zgłoszenia celne i INTRASTAT.
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą wymianę towarową z Wielką Brytanią (z wyłączeniem Irlandii Północnej) zobowiązani są dopełniać formalności celnych, które oprócz dokonywania zgłoszeń celnych, polegają na deklarowaniu w imporcie danych z zakresu „ochrony i bezpieczeństwa” w ramach przywozowych deklaracji skróconych (PDS). PDS przesyłane są drogą elektroniczną z wykorzystaniem działającego według unijnych założeń systemu ICS, do urzędu celnego wprowadzenia towarów na obszar celny UE w celu przeprowadzenia analizy ryzyka pod kątem ochrony i bezpieczeństwa, opartej o wspólne dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej kryteria i standardy.
Dane przywozowej deklaracji skróconej powinien złożyć przewoźnik wyprzedzająco (tj. przed wprowadzeniem towarów na obszar celny UE) do systemu ICS w tym kraju, przez który towary będą wwiezione do UE (np. jeśli import następuje przez przejście graniczne pomiędzy Wielką Brytanią a Francją, dane PDS należy przesłać do urzędu celnego wprowadzenia we Francji).
W przypadku bezpośredniego wprowadzenia towarów z Wielkiej Brytanii przez graniczny urząd celny wprowadzenia zlokalizowany w Polsce (transport lotniczy albo morski), do obsługi PDS wykorzystywany jest system AIS/ICS (oprócz obsługi PDS system AIS/ICS obejmuje swą funkcjonalnością także obsługę komunikatu informującego organy celne o przybyciu środka transportu do pierwszego granicznego urzędu wprowadzenia oraz o przedstawieniu towaru w granicznym pierwszym i kolejnym urzędzie wprowadzenia).
Terminy składania PDS (w zależności od zastosowanego rodzaju transportu), zakres towarowy wyłączony z obowiązku złożenia PDS, podmioty zobowiązane do składania PDS i szczegółowe zasady dopełniania formalności celnych z wykorzystaniem systemu AIS/ICS dostępne są na stronie internetowej PUESC.
Uwagi:
Wielka Brytania stosuje postanowienia Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej oraz Konwencji o uproszczeniach formalności w handlu towarami (SAD). Kraj ten jest również samodzielną stroną Konwencji TIR.
Obsługa procedury tranzytu do i z Wielkiej Brytanii (PDF, 686 KB)
Informacja dotycząca zobowiązania gwaranta do procedury tranzytu (DOC, 13 KB)
Więcej informacji o nowych zasadach tranzytu między UE a UK znajdziesz w materiałach Komisji Europejskiej.
Scenariusze dotyczące tranzytu (DOC, 3538 KB)
Webinarium: Procedury tranzytowe po brexicie
27 października 2020 r. - wspólne webinarium Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce i Krajowej Administracji Skarbowej. Skierowane do przewoźników realizujących przewozy do/z Wielkiej Brytanii i wyczerpujące temat procedur tranzytowych po brexicie.
Nagranie z webinarium - Wszystko co musisz wiedzieć o Tranzycie do UK - Obejrzyj relację!
Procedura tranzytu TIR (PPTX, 1060 kB)
Zasady tranzytu wspólnego i systemu NCTS (PPTX, 1090 kB)
Tranzytowe procedury uproszczone (PPTX, 1044 kB)
Brexit zasady tranzytu towarów do i z Wielkiej Brytanii (PPTX, 1058 kB)
Zgodnie z art. GOODS.5 Umowy o handlu i współpracy między UE i UK, cła na wszystkie towary są zakazane. W praktyce oznacza to, że do wszystkich towarów przywożonych z UK do UE ma zastosowanie stawka celna w wysokości 0%. Skorzystanie z zerowych stawek celnych wymaga spełnienia i udokumentowania pochodzenia celnego importowanych towarów.
Więcej informacji na temat stawek należności celnych znajdziesz na poniższych stronach:
Towary przywożone bezpośrednim transportem do Irlandii Północnej z kraju trzeciego, są dopuszczane do obrotu i podlegają przepisom wspólnej taryfy celnej UE, w sytuacji gdy towary te są zagrożone wwiezieniem na wspólny rynek UE.
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2020/2170 z dnia 16 grudnia 2020 r. dotyczącym stosowania unijnych kontyngentów taryfowych i innych kontyngentów przywozowych, towary importowane spoza Unii do Irlandii Północnej nie kwalifikują się do traktowania zgodnie z unijnymi kontyngentami taryfowymi i innymi kontyngentami przywozowymi lub zgodnie z wywozowymi kontyngentami taryfowymi stosowanymi przez państwa trzecie.
W celu wykonania art. GOODS.18 „Stosowanie istniejących kontyngentów taryfowych WTO” zostało wydane rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/254 z dnia 18 lutego 2021 r. zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) 2020/761 i (UE) 2020/1988 oraz rozporządzenia (WE) nr 218/2007 i (WE) nr 1518/2007 w odniesieniu do przywozu produktów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa oraz wyłączające te produkty z kontyngentów taryfowych z trwającymi okresami obowiązywania. Zgodnie z nim Zjednoczone Królestwo zostało wyłączone z kontyngentów taryfowych, których okresy obowiązywania rozpoczęły się przed dniem 1 stycznia 2021 r. (okresy obowiązywania kontyngentu trwające w dniu 1 stycznia 2021 r.) i w przypadku których przywóz ma miejsce od dnia 1 stycznia 2021 r.
Już wydane pozwolenia nie są potrzebne w przypadku przywozu produktów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa ze względu na możliwość bezcłowego i bezkontyngentowego przywozu na mocy umowy. W przypadku gdy takie pozwolenia zostały wydane przed dniem 1 stycznia 2021 r., odpowiednie złożone zabezpieczenia powinny zostać zwolnione na wniosek zainteresowanych podmiotów gospodarczych. Od dnia 1 stycznia 2021 r. pozwolenia na te kontyngenty taryfowe nie powinny być wydawane w przypadku produktów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa.
19 maja 2020 r. Zjednoczone Królestwo ogłosiło taryfę celną (Global Tariff), która będzie obowiązywała od 1 stycznia 2021 r., tj. po zakończeniu okresu przejściowego.
Pozwolenia celne są wymagane w celu stosowania m.in. procedur specjalnych, uproszczeń celnych, magazynów czasowego składowania, zabezpieczeń generalnych oraz statusu AEO (Upoważniony Przedsiębiorca)
Pozwolenia mogą być ważne na jedno państwo członkowskie lub na więcej, niż jedno państwo członkowskie.
Pozwolenia celne wydane przez organy celne Wielkiej Brytanii na podstawie przepisów UKC (unijnego kodeksu celnego) od 01.01.2021 r. utraciły swą ważność na obszarze celnym UE.
Należy jednak pamiętać o szczególnym statusie Irlandii Północnej, w której i w stosunku do której, po zakończeniu okresu przejściowego, nadal będą stosowane przepisy UKC (unijnego kodeksu celnego). Oznacza to, że pozwolenia udzielone przedsiębiorcom mającym siedzibę w Irlandii Północnej przez organy celne Zjednoczonego Królestwa pozostają ważne na obszarze celnym Unii.
Pozwolenia celne wydane przez organy celne UE na podstawie przepisów UKC i ważne także na Zjednoczonego Królestwo, z dniem 01.01.2021 r. utraciły swoją ważność w odniesieniu do Wielkiej Brytanii, ale zachowają swoją ważność na terytorium Irlandii Północnej.
Umowa o Handlu i Współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w Załączniku CUSTMS-1 zawiera regulacje dotyczące wzajemnego uznawania statusu AEO w Unii Europejskiej i w Zjednoczonym Królestwie. Wzajemne uznawanie dotyczące upoważnionych przedsiębiorców w zakresie bezpieczeństwa i ochrony (art. 38 ust. 2 lit. b) UKC), czyli AEOS i AEOF obowiązuje od 1.01.2021 r.
Powyższe oznacza, że pozwolenia AEO wydane przez organy celne Zjednoczonego Królestwa nie straciły swojej ważności w UE z dniem 1.01.2021r, pod warunkiem, że dotyczą bezpieczeństwa i ochrony. Jeżeli jednak dotyczą wyłącznie uproszczeń celnych, w UE nie są uznawane. Natomiast wszystkie rodzaje pozwoleń AEO, wydane przez organy Zjednoczonego Królestwa dla przedsiębiorców w Irlandii Północnej zachowały swoją ważność w UE.
Więcej informacji znajdziesz we Wskazówkach Komisji Europejskiej:
Na stronie Komisji Europejskiej znajdują się:
Lista ważniejszych czynności, które musi podjąć przedsiębiorca eksportujący do Zjednoczonego Królestwa:
Lista ważniejszych czynności, które musi podjąć przedsiębiorca importujący ze Zjednoczonego Królestwa:
Od 1 stycznia 2021 roku obrót towarowy ze Zjednoczonym Królestwem (za wyjątkiem Irlandii Północnej), dotychczas deklarowany tylko w zgłoszeniach INTRASTAT, jest objęty formalnościami celnymi.
Zgodnie z definicją dla celów obrotu towarowego zawartą w umowie o handlu i współpracy pomiędzy UE a Zjednoczonym Królestwem, Zjednoczone Królestwo obejmuje obszar: Wielkiej Brytanii, Irlandii Północnej, Wysp Normandzkich oraz Wyspy Man.
Ponieważ Irlandia Północna jest nadal traktowana, jak gdyby była częścią obszaru celnego Unii Europejskiej (podstawa prawna: Protokół do Umowy o Wystąpieniu ws. Irlandii i Irlandii Północnej), obrót towarowy z Irlandią Północną nadal powinien być deklarowany w zgłoszeniach INTRASTAT. Obowiązującym kodem kraju dla Irlandii Północnej jest XI (podstawa prawna: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1470 z dnia 12 października 2020 r. w sprawie nazewnictwa krajów i terytoriów dla celów statystyki europejskiej dotyczącej międzynarodowego handlu towarami oraz w sprawie podziału geograficznego w odniesieniu do innych statystyk gospodarczych (Dz. Urz. UE L 334/2 z 13.10.2020 r.)).