Podstawowy podatek od dochodów osobistych.
Mam dochody z pracy wykonywanej za granicą
Mam dochody z umowy zlecenia lub o dzieło
Podatki, które opłacasz, kiedy zmienia się Twoja sytuacja majatkowa.
Wybrane podatki lokalne oraz inne formy opodatkowania.
Od czynności cywilnoprawnych (PCC)
GLOBE - opodatkowanie wyrównawcze
Od sprzedaży alkoholu w opakowaniach powyżej 300 ml
Podatek od niektórych instytucji finansowych
Podatek od sprzedaży detalicznej
Data publikacji: 15.12.2025
Data aktualizacji: 15.12.2025
Instrukcje składania wniosków, odwołania oraz innych pism w sprawach wiążącej informacji akcyzowej
Od 1.01.2024 r. wniosek o wydanie WIA złożysz wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Wnioski złożone innym kanałem komunikacji nie zostaną rozpatrzone.
Warunkiem złożenia wniosku jest posiadanie przez osobę składającą wniosek aktywnego konta na platformie PUESC.
Wniosek możesz złożyć osobiście lub za pośrednictwem pełnomocnika.
Jeżeli nie masz jeszcze konta na platformie PUESC, możesz je łatwo i szybko założyć, korzystając z instrukcji zamieszczonej na platformie PUESC w zakładce Strefa klienta KAS> Rejestracja na PUESC – zakładanie konta.
Zakładając konto na PUESC:
W celu właściwego wypełnienia wniosku o wydanie decyzji WIA:
Po podpisaniu dokumentu wyślij wniosek.
W celu wysłania wniosku przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki, zaznacz dokument i prześlij go do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej używając przycisku „Wyślij”.
Pamiętaj, za datę wniosku przyjmuje się datę jego wysłania, a nie podpisania.
Instrukcja składania formularza pisma składanego w celu odpowiedzi na wezwanie organu, uzupełnienia wniosków, odwołania, zażalenia, zmiany, uchylenia, przedłużenia bądź złożenia innego pisma w sprawie wiążącej informacji akcyzowej (WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2])
Jeżeli chcesz dosłać dodatkowe informacje dotyczące twojego wniosku, lub jeśli otrzymasz od organu wezwanie o jego uzupełnienie, możesz to zrobić wykorzystując formularz WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2].
W celu właściwego wypełnienia ww. formularza w pierwszej kolejności zaloguj się na swoje konto PUESC.
Następnie wyszukaj formularz WIA–SP w tym celu możesz wykorzystać zakładkę „FORMULARZE” lub wyszukiwarkę,
Po wybraniu zakładki „Formularze” przejdź do zakładki „Formularze alfabetycznie” i wskaż w polu „Wyszukaj” nazwę „WIA-SP”. Z listy wybierz formularz o nazwie „WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2]”.
Przygotuj sobie numer kancelaryjny wniosku, którego pismo dotyczy (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2025).
Wypełnij wszystkie wymagane pola formularza, przechodząc przez kolejne jego zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
W zakładce „Organ do którego kierowany jest wniosek” przejdź do następnej części formularza używając przycisku „Dalej”.
W zakładce „Rodzaj pisma, numer wniosku” wskaż rodzaj pisma, którego dotyczy wniosek. Jeżeli składasz pismo w odpowiedzi na wezwanie organu zaznacza to wskazując pole TAK.
Podaj numer wniosku o wydanie WIA, którego pismo dotyczy (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2025). Następnie używając przycisku „Sprawdź/Szukaj” zweryfikuj swój dostęp, jest to niezbędny krok, aby przejść do dalszej części wniosku.
Uwaga: Brak możliwości wprowadzenia identyfikatora systemowego, numeru wniosku o wydanie WIA oraz identyfikatora wpływu ręcznie (pola te są nieaktywne).
W zakładce „Dane wnioskodawcy” po wypełnieniu wszystkich wskazanych pól należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
Uwaga: Pamiętaj, że w zakładce „Treść pisma” maksymalna możliwa do wprowadzenia ilość znaków wynosi 15 000. Jeżeli treść Twojego pisma jest dłuższa, możesz skorzystać z opcji załączenia dodatkowych załączników w kolejnej zakładce.
Na koniec wybierz przycisk „Zakończ i utwórz dokument" (UWAGA! po tym etapie nie będzie już możliwości wprowadzania żadnych zmian w dokumencie), a następnie przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
Jeżeli przy walidacji pisma wyświetli się informacja o błędach, to należy poprawić dane we wskazanych polach i wygenerować dokument ponownie.
Następnie użytkownik wybiera przycisk „Podpisz”:
Wniosek może zostać podpisany na trzy sposoby:
Po podpisaniu dokumentu wyślij wniosek.
W celu wysłania pisma należy przejść do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki zaznaczyć i wysłać pismo używając przycisku „Wyślij”.
Pamiętaj za datę pisma przyjmuje się datę jego wysłania a nie podpisania.
W celu sprawdzenia otrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) nadawca pisma przechodzi do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdza, czy otrzymał UPO.
W tej sekcji udostępniliśmy możliwość wizualizacji, pobrania i wydrukowania wysłanego dokumentu oraz urzędowego poświadczenia odbioru dokumentu elektronicznego UPO w formacie pdf lub xml.
UPO potwierdza, że złożyłeś formularz w formie elektronicznej. Jeżeli zamiast UPO pojawi się dokument typu NPP, oznacza to błąd w formularzu i brak możliwości wysyłki. W swojej treści dokument NPP (Negatywne Potwierdzenie Przedłożenia (niepotwierdzenie przedłożenia)) zawiera przyczynę błędu. Jeżeli nie jesteś w stanie określić przyczyny błędu, zgłoś problem poprzez system Help Desk, a dokument NPP załącz do zgłoszenia.
Instrukcja składania wniosku o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2])
Jeżeli chcesz złożyć wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA możesz to zrobić wykorzystując formularz WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2].
W celu właściwego wypełnienia ww. formularza w pierwszej kolejności zaloguj się na swoje konto PUESC.
Następnie wyszukaj formularz WIA–ZM w tym celu możesz wykorzystać zakładkę „FORMULARZE” lub wyszukiwarkę.
Po wybraniu zakładki „Formularze” przejdź do zakładki „Formularze alfabetycznie” i wskaż w polu „Wyszukaj” nazwę „WIA-ZM”. Z listy wybierz formularz o nazwie „WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2]”.
Przygotuj sobie numer kancelaryjny rozstrzygnięcia lub numer WIA którego dotyczy wniosek (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2025.X.XX)
Wypełnij wszystkie wymagane pola formularza, przechodząc przez kolejne jego zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
W zakładce „Organ do którego kierowany jest wniosek” przejdź do następnej części formularza używając przycisku „Dalej”.
W zakładce „Rodzaj pisma, numer rozstrzygnięcia” wskaż rodzaj pisma, którego dotyczy wniosek oraz określ czy wniosek dotyczy sprawy prowadzonej z wykorzystaniem platformy PUESC.
Podaj numer rozstrzygnięcia lub numer decyzji WIA, którego pismo dotyczy (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2025.X.XX). Następnie używając przycisku „Sprawdź/Szukaj” zweryfikuj swój dostęp, jest to niezbędny krok, aby przejść do dalszej części wniosku.
Uwaga: Brak możliwości wprowadzenia identyfikatora systemowego, numeru rozstrzygnięcia ręcznie (pola te są nieaktywne).
W zakładce „Dane wnioskodawcy” po wypełnieniu wszystkich wskazanych pól należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
Uwaga: Pamiętaj, że w zakładce „Treść pisma” maksymalna możliwa do wprowadzenia ilość znaków wynosi 15 000. Jeżeli treść Twojego pisma jest dłuższa, możesz skorzystać z opcji załączenia dodatkowych załączników w kolejnej zakładce.
Na koniec wybierz przycisk „Zakończ i utwórz dokument" (UWAGA! po tym etapie nie będzie już możliwości wprowadzania żadnych zmian w dokumencie), a następnie przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
Jeżeli przy walidacji pisma wyświetli się informacja o błędach, to należy poprawić dane we wskazanych polach i wygenerować dokument ponownie.
Następnie użytkownik wybiera przycisk „Podpisz”:
Wniosek może zostać podpisany na trzy sposoby:
Po podpisaniu dokumentu wyślij wniosek.
W celu wysłania pisma należy przejść do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki zaznaczyć i wysłać pismo używając przycisku „Wyślij”.
Pamiętaj za datę pisma przyjmuje się datę jego wysłania a nie podpisania.
W celu sprawdzenia otrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) nadawca pisma przechodzi do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdza, czy otrzymał UPO.
W tej sekcji udostępniliśmy możliwość wizualizacji, pobrania i wydrukowania wysłanego dokumentu oraz urzędowego poświadczenia odbioru dokumentu elektronicznego UPO w formacie pdf lub xml.
UPO potwierdza, że złożyłeś formularz w formie elektronicznej. Jeżeli zamiast UPO pojawi się dokument typu NPP, oznacza to błąd w formularzu i brak możliwości wysyłki. W swojej treści dokument NPP (Negatywne Potwierdzenie Przedłożenia (niepotwierdzenie przedłożenia)) zawiera przyczynę błędu. Jeżeli nie jesteś w stanie określić przyczyny błędu, zgłoś problem poprzez system Help Desk, a dokument NPP załącz do zgłoszenia.
Instrukcja składania formularz odwołania/zażalenia w sprawach wiążącej informacji akcyzowej (WIA-OZ Złożenie odwołania/zażalenia [EBTI-PL2])
Jeżeli chcesz złożyć odwołanie lub zażalenie, możesz to zrobić wykorzystując formularz WIA-OZ Złożenie odwołania/zażalenia [EBTI-PL2].
W celu właściwego wypełnienia ww. formularza w pierwszej kolejności zaloguj się na swoje konto PUESC.
Następnie wyszukaj formularz WIA–OZ, w tym celu możesz wykorzystać zakładkę „FORMULARZE” lub wyszukiwarkę,
Po wybraniu zakładki „Formularze” przejdź do zakładki „Formularze alfabetycznie” i wskaż w polu „Wyszukaj” nazwę „WIA-OZ”. Z listy wybierz formularz o nazwie „WIA-OZ Złożenie odwołania/zażalenia [EBTI-PL2].
Przygotuj sobie numer kancelaryjny decyzji od której chcesz się odwołać lub numer postanowienia, na które chcesz wnieść zażalenie (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2025.X.XX).
Wypełnij wszystkie wymagane pola formularza, przechodząc przez kolejne jego zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
W zakładce „Organ do którego kierowany jest wniosek” przejdź do następnej części formularza używając przycisku „Dalej”.
W zakładce „Rodzaj rozstrzygnięcia” wskaż rodzaj rozstrzygnięcia, którego dotyczy odwołanie/zażalenie.
Podaj numer decyzji, od której chcesz się odwołać lub numer postanowienia, na które chcesz wnieść zażalenie (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2025). Następnie używając przycisku „Sprawdź/Szukaj” zweryfikuj swój dostęp, jest to niezbędny krok, aby przejść do dalszej części wniosku.
Uwaga: Brak możliwości wprowadzenia identyfikatora systemowego, numeru wniosku o wydanie WIA oraz identyfikatora wpływu ręcznie (pola te są nieaktywne).
W zakładce „Dane wnioskodawcy” po wypełnieniu wszystkich wskazanych pól należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
Uwaga: Pamiętaj, że w zakładce „Treść pisma” maksymalna możliwa do wprowadzenia ilość znaków wynosi 15 000. Jeżeli treść Twojego pisma jest dłuższa, możesz skorzystać z opcji załączenia dodatkowych załączników w kolejnej zakładce.
Na koniec wybierz przycisk „Zakończ i utwórz dokument" (UWAGA! po tym etapie nie będzie już możliwości wprowadzania żadnych zmian w dokumencie), a następnie przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
Jeżeli przy walidacji pisma wyświetli się informacja o błędach, to należy poprawić dane we wskazanych polach i wygenerować dokument ponownie.
Następnie użytkownik wybiera przycisk „Podpisz”:
Odwołanie/zażalenie może zostać podpisane na trzy sposoby:
Po podpisaniu dokumentu wyślij formularz.
W celu wysłania pisma należy przejść do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki zaznaczyć i wysłać pismo używając przycisku „Wyślij”.
Pamiętaj za datę pisma przyjmuje się datę jego wysłania a nie podpisania.
W celu sprawdzenia otrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) nadawca pisma przechodzi do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdza, czy otrzymał UPO.
W tej sekcji udostępniliśmy możliwość wizualizacji, pobrania i wydrukowania wysłanego dokumentu oraz urzędowego poświadczenia odbioru dokumentu elektronicznego UPO w formacie pdf lub xml.
Instrukcja składania wniosku o wycofanie wniosku o wydanie WIA, odwołania, zażalenia, przedłużenia ważności, zmiany lub uchylenia WIA (WIA-WY Wycofanie wniosku w sprawach WIA [EBTI-PL2])
W celu właściwego wypełnienia wniosku o wycofanie wniosku o wydanie WIA, odwołania, zażalenia, przedłużenia ważności, zmiany lub uchylenia WIA:
Po wybraniu zakładki „Formularze” przejdź do zakładki „Formularze alfabetycznie” i wskaż w polu „Wyszukaj” nazwę „WIA-WY”. Z listy wybierz formularz o nazwie „WIA-WY Wycofanie wniosku w sprawach WIA [EBTI-PL2]”.
wypełnij wszystkie wymagane pola formularza, przechodząc przez kolejne jego zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
W zakładce „Rodzaj pisma, numer wniosku” wskaż rodzaj pisma, którego dotyczy wniosek a następnie podaj numer kancelaryjny wniosku/odwołania/zażalenia, którego pismo dotyczy (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2024). Następnie używając przycisku „Sprawdź/Szukaj”. Jest to niezbędny krok, aby przejść do dalszej części wniosku.
Uwaga: Brak możliwości wprowadzenia identyfikatora systemowego, numeru referencyjnego dokumentu oraz identyfikatora wpływu ręcznie (pola te są nieaktywne).
W zakładce „Dane Wnioskodawcy” po wypełnieniu wszystkich wskazanych pól należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
W ostatnim kroku umieść treść pisma. Pamiętaj, że maksymalna możliwa do wprowadzenia ilość znaków wynosi 2000.
Wybierz przycisk „Zakończ i utwórz dokument" (UWAGA! po tym etapie nie będzie już możliwości wprowadzania żadnych zmian w dokumencie), a następnie przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
Jeżeli przy walidacji wniosku wyświetli się informacja o błędach, to należy poprawić dane we wskazanych polach i wygenerować dokument ponownie.
Następnie wybierz przycisk „Podpisz”:
Wniosek może zostać podpisany na trzy sposoby:
Po podpisaniu dokumentu wyślij wniosek.
W celu wysłania wniosku przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki zaznacz dokument i prześlij go do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej używając przycisku „Wyślij”.
Pamiętaj za datę wniosku przyjmuje się datę jego wysłania a nie podpisania.
W celu sprawdzenia otrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) nadawca wniosku przechodzi do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdza, czy otrzymał UPO.
W tej sekcji masz możliwość wizualizacji, pobrania i wydrukowania wysłanego dokumentu oraz urzędowego poświadczenia odbioru dokumentu elektronicznego UPO w formacie pdf lub xml.
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej. Jeżeli zamiast UPO pojawi się dokument typu NPP, oznacza to błąd w formularzu i brak możliwości wysyłki. W swojej treści dokument NPP (Negatywne Potwierdzenie Przedłożenia (niepotwierdzenie przedłożenia)) zawiera przyczynę błędu. Jeżeli nie jesteś w stanie określić przyczyny błędu, zgłoś problem poprzez system Help Desk, a dokument NPP załącz do zgłoszenia.