Podstawowy podatek od dochodów osobistych.
Mam dochody z pracy wykonywanej za granicą
Mam dochody z umowy zlecenia lub o dzieło
Podatki, które opłacasz, kiedy zmienia się Twoja sytuacja majatkowa.
Wybrane podatki lokalne oraz inne formy opodatkowania.
Od czynności cywilnoprawnych (PCC)
GLOBE - opodatkowanie wyrównawcze
Od sprzedaży alkoholu w opakowaniach powyżej 300 ml
Podatek od niektórych instytucji finansowych
Podatek od sprzedaży detalicznej
Likwidujesz działalność gospodarczą? Sprawdź, jakie masz obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Data publikacji: 15.12.2025
Data aktualizacji: 15.12.2025
Obowiązki, jakie ciążą na Tobie w związku z likwidacją działalności gospodarczą, zależą od formy opodatkowania tej działalności. Wybierz jedną z poniższych opcji.
Jeżeli likwidujesz działalność gospodarczą, opodatkowaną według skali podatkowej lub 19% podatkiem liniowym i prowadzisz:
Pamiętaj! Odpłatne zbycie składników majątku, pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej, może się wiązać z obowiązkiem rozliczenia uzyskanego przychodu jako przychodu z działalności gospodarczej.
Spis z natury nie ma określonego wzoru, musi on jednak zawierać:
Spis z natury powinien obejmować zarówno towary stanowiące Twoją własność, również te znajdujące się poza Twoim zakładem w dniu sporządzenia spisu, a także towary obce znajdujące się w Twoim zakładzie. Towary obce nie podlegają wycenie – wystarczy, że wskażesz ich ilość i podasz informację, czyją stanowią własność.
W terminie maksymalnie 14 dni od dnia zakończenia sporządzania spisu masz obowiązek dokonać jego wyceny.
Pamiętaj! Spis z natury powinien stanowić ostatni wpis w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, nawet jeśli wynosi 0.
Nie masz obowiązku przekazywania spisu z natury do urzędu skarbowego, ale masz obowiązek przechowywania go do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Na żądanie organów przeprowadzających kontrolę masz obowiązek go udostępnić.
Wartość spisu z natury uwzględnisz przy wyliczaniu różnic remanentowych, gdy będziesz obliczać podatek dochodowy w deklaracji rocznej (PIT-36 albo PIT-36L).
Wykaz nie ma określonego wzoru, jednak musi zawierać co najmniej:
Wykazu składników majątku nie musisz przekazywać do urzędu skarbowego, nie musisz również zawiadamiać naczelnika tego urzędu o jego sporządzeniu.
Ważne jest, kiedy dokonasz takiego zbycia.
Jeżeli sprzedasz składnik majątku, który pozostał Ci na dzień likwidacji działalności, po upływie 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej, będzie to neutralne podatkowo. Nie rozliczasz się z takiej sprzedaży.
Jeżeli jednak dokonasz odpłatnego zbycia takich składników majątku po dniu likwidacji działalności, ale przed upływem 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zlikwidujesz działalność gospodarczą, masz obowiązek się z tego rozliczyć.
W takiej sytuacji:
Niezależnie od tego, czy prowadzisz księgi rachunkowe czy podatkową księgę przychodów i rozchodów, masz obowiązek:
W przypadku rozliczeń:
W przypadku likwidacji działalności gospodarczej w grudniu (przy rozliczeniu miesięcznym) albo w IV kwartale (przy rozliczeniu kwartalnym) – wpłać zaliczkę do 20 stycznia następnego roku.
Zeznanie składasz w terminie od 15 lutego do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
Uwaga: Jeżeli złożysz zeznanie przed wyznaczonym terminem uznamy, że będzie ono złożone 15 lutego.
Jeżeli likwidujesz działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i prowadzisz ewidencję przychodów, masz obowiązek:
Pamiętaj! Odpłatne zbycie, pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej, składników majątku może się wiązać z obowiązkiem rozliczenia uzyskanego przychodu jako przychodu z działalności gospodarczej.
Wykaz nie ma określonego wzoru, jednak musi zawierać co najmniej:
Wykazu składników majątku nie musisz przekazywać do urzędu skarbowego, nie musisz również zawiadamiać naczelnika tego urzędu o jego sporządzeniu.
Pamiętaj! Odpłatne zbycie składników majątku, pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej, może się wiązać z obowiązkiem rozliczenia uzyskanego przychodu jako przychodu z działalności gospodarczej.
Ważne jest, kiedy dokonasz takiego zbycia.
Jeżeli sprzedasz składnik majątku, który pozostał Ci na dzień likwidacji działalności, po upływie 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej, będzie to neutralne podatkowo. Nie rozliczasz się z takiej sprzedaży.
Jeżeli jednak dokonasz odpłatnego zbycia takich składników majątku po dniu likwidacji działalności, ale przed upływem 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego miesiącu, w którym zlikwidujesz działalność gospodarczą, masz obowiązek się z tego rozliczyć.
W takiej sytuacji:
Ważne: Przychód ze sprzedaży rzeczy ruchomych opodatkowujesz stawką 3%, a nieruchomości (innych niż nieruchomości mieszkalne) - stawką 10% przychodu.
W przypadku rozliczeń:
W przypadku likwidacji działalności gospodarczej w grudniu (przy rozliczeniu miesięcznym) albo w IV kwartale (przy rozliczeniu kwartalnym) – ryczałt wpłać do 20 stycznia następnego roku.
Zeznanie składasz w terminie od 15 lutego do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
Uwaga: Jeżeli złożysz zeznanie przed wyznaczonym terminem uznamy, że będzie ono złożone 15 lutego.
Jeżeli likwidujesz działalność gospodarczą opodatkowaną kartą podatkową, masz obowiązek:
Pamiętaj! Odpłatne zbycie składników majątku pozostałych na dzień likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej, o ile nie jest dokonywane w ramach innej działalności, jest neutralne podatkowo. Nie masz obowiązku rozliczenia się z takiej sprzedaży.
W PIT-16Z wskaż dzień likwidacji działalności gospodarczej. Masz obowiązek to zrobić niezależnie od tego, że organ podatkowy zostanie poinformowany o likwidacji działalności przez CEIDG.
Formularz możesz złożyć w formie:
Możesz także załączyć PIT-16Z do wniosku CEIDG.
Wykaz nie ma określonego wzoru. Powinien on zawierać m.in.:
Wykazu składników majątku nie musisz przekazywać do urzędu skarbowego, nie musisz również zawiadamiać naczelnika tego urzędu o jego sporządzeniu.
Podatek wpłacasz w terminie do 7. dnia każdego miesiąca za miesiąc ubiegły, a za grudzień – w terminie do 28 grudnia.
Deklarację składasz w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
Tagi: