Podstawowy podatek od dochodów osobistych.
Mam dochody z pracy wykonywanej za granicą
Mam dochody z umowy zlecenia lub o dzieło
Podatki, które opłacasz, kiedy zmienia się Twoja sytuacja majatkowa.
Wybrane podatki lokalne oraz inne formy opodatkowania.
Od czynności cywilnoprawnych (PCC)
GLOBE - opodatkowanie wyrównawcze
Od sprzedaży alkoholu w opakowaniach powyżej 300 ml
Podatek od niektórych instytucji finansowych
Podatek od sprzedaży detalicznej
Data publikacji: 15.12.2025
Data aktualizacji: 15.12.2025
Jednolity Standard Wymiany Informacji (CRS) to narzędzie prawne i techniczne. Powstało, aby walczyć z transgranicznymi oszustwami podatkowymi i unikaniem opodatkowania. Dzięki niemu zwiększamy przejrzystość (transparentność) podatkową.
Automatyczna wymiana informacji to skuteczny sposób na walkę z oszustwami podatkowymi. Potrzebę stworzenia jednolitych zasad zauważono na szczeblu międzynarodowym po negocjacjach Stanów Zjednoczonych z innymi krajami (w sprawie ustawy FATCA). Wtedy grupa G-20 zleciła Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opracowanie jednego, globalnego standardu.
Komisja Europejska uznała, że automatyczna wymiana informacji jest konieczna, aby uszczelnić systemy podatkowe i zwiększyć wpływy do budżetów. Dlatego standard CRS wprowadzono do prawa unijnego dyrektywą DAC2 (2014/107/UE).
W Polsce przepisy te wdrożyliśmy ustawą z 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.
Automatyczna wymiana informacji pozwala nam uzyskiwać dane o rachunkach finansowych bez konieczności składania wniosków. Dzieje się to regularnie.
Polskie instytucje finansowe mają obowiązek:
My przesyłamy te dane do odpowiednich państw. Działa to w dwie strony (na zasadzie wzajemności). Dzięki temu my również otrzymujemy informacje o rachunkach polskich rezydentów prowadzonych za granicą
Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach. Znajdziesz je w dziale IIIA ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.
Automatyczna wymiana informacji o sprzedawcach (Digital Platform Information – DPI) pozwala nam uzyskiwać dane od operatorów platform. Dotyczy to informacji o aktywnych sprzedawcach.
Zebrane dane przekazujemy innym państwom, które uczestniczą w wymianie (w tym krajom Unii Europejskiej). Trafiają one tam, gdzie sprzedawca ma siedzibę lub gdzie prowadzi działalność.
Handel w internecie rozwija się bardzo szybko. Dzięki temu obywatele Unii Europejskiej mogą łatwo sprzedawać towary i świadczyć usługi, także za granicą. Robią to zarówno profesjonalne firmy, jak i osoby prywatne.
Sprawiło to jednak trudności urzędom skarbowym. Nie miały one informacji o dochodach z takiej działalności, zwłaszcza gdy platforma internetowa miała siedzibę w innym kraju. Poszczególne państwa zaczęły wprowadzać własne przepisy, co podnosiło koszty dla platform i utrudniało ich rozwój na jednolitym rynku.
Aby rozwiązać ten problem, Unia Europejska przyjęła dyrektywę DAC7 (Dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z 22 marca 2021 r.). W Polsce wdrożyliśmy te przepisy ustawą z 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw.
Nowe przepisy nakładają na operatorów platform obowiązek gromadzenia, weryfikacji i przekazywania informacji o sprzedawcach. Dotyczy to sprzedawców, którzy za pośrednictwem platformy:
Dzięki nowym regulacjom:
Automatyczna wymiana informacji o grupach podmiotów (Country-by-Country Reporting – CBC) to narzędzie skierowane do dużych firm, które działają w wielu krajach. Pomaga nam ono walczyć z zaniżaniem podatków i przerzucaniem zysków między spółkami zależnymi a dominującymi.
Dzięki raportowaniu CBC możemy:
Mechanizm raportowania Country-by-Country (CbC) powstał w ramach planu OECD. Jego celem jest przeciwdziałanie erozji podstawy opodatkowania i transferowi zysków (tzw. BEPS).
Duże międzynarodowe grupy kapitałowe muszą przekazać administracji podatkowej informacje między innymi o:
Celem wymiany informacji FATCA jest uzyskiwanie danych o amerykańskich rachunkach raportowanych. Otrzymujemy je od instytucji finansowych, a następnie regularnie przekazujemy administracji Stanów Zjednoczonych.
Polskie instytucje finansowe muszą składać te informacje na formularzu FAT-1 (Informacje o amerykańskich rachunkach raportowanych).
Formularz przesyłasz wyłącznie w formie elektronicznej. Skorzystaj w tym celu z systemu Formularzy.
Ważne! Jeśli korygujesz lub uzupełniasz dane za poprzednie lata, złóż formularz właściwy dla danego okresu
Jeśli nie złożyłeś w terminie informacji o amerykańskich rachunkach raportowanych (FAT-1), możesz skorzystać z tak zwanego czynnego żalu. Jest to zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego na podstawie Kodeksu karnego skarbowego.
Aby czynny żal był skuteczny, musisz:
Czynny żal złóż do Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.
Możesz to zrobić:
Formularz FAT-1(4) XSD, 35,74 kB
Dokument z opisem elementów formularza FAT-1(4) oraz instrukcją jego wypełniania - aktualizacja 14.06.2023 PDF, 1,42 MB
Raportowanie informacji o amerykańskim numerze TIN w informacjach FATCA za 2020 rok i lata następne - aktualizacja 14.06.2023 PDF, 631,24 kB
Formularz FAT-1(3) XSD, 32,24 kB
Dokument z opisem elementów wzoru FAT-1(3) DOC, 378,50 kB
Formularz FAT-1(2) XSD, 0,00 kB
Dokument z opisem elementów wzoru FAT-1(2) DOC, 390,00 kB
Formularz FAT-1(1) XSD, 31,80 kB
Dokument z opisem elementów wzoru FAT-1(1) XSD, 31,80 kB
Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA.
Automatyczna wymiana informacji (CRS) pozwala nam uzyskiwać dane o rachunkach nierezydentów (oraz podmiotów przez nich kontrolowanych). Otrzymujemy je od instytucji finansowych regularnie i bez konieczności składania wniosków. Zebrane informacje przekazujemy następnie do właściwych państw uczestniczących w wymianie.
Automatyczna wymiana informacji (CRS) pozwala nam uzyskiwać dane o rachunkach nierezydentów (oraz podmiotów przez nich kontrolowanych). Otrzymujemy je od instytucji finansowych regularnie i bez konieczności składania wniosków. Zebrane informacje przekazujemy następnie do właściwych państw uczestniczących w wymianie.
Polskie instytucje finansowe, które mają obowiązek raportowania, składają informacje na formularzu CRS-1 (Informacje o rachunkach raportowanych i nieudokumentowanych).
Formularz przesyłasz wyłącznie w formie elektronicznej. Skorzystaj w tym celu z systemu Formularze.
Ważne! Jeśli nie zidentyfikujesz rachunków raportowanych ani nieudokumentowanych, nie przesyłasz formularza CRS-1 do Ministerstwa Finansów.
Numer identyfikacyjny podatnika (TIN)
W przekazywanych informacjach bardzo ważne jest, aby numer identyfikacyjny podatnika (TIN) posiadacza rachunku lub osoby kontrolującej był poprawny.
Aby zweryfikować numer TIN, instytucje finansowe mogą skorzystać z pomocnych narzędzi:
Nie złożyłeś w terminie informacji o rachunkach raportowanych (CRS-1)? Możesz skorzystać z tak zwanego czynnego żalu. Jest to zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego na podstawie Kodeksu karnego skarbowego.
Aby czynny żal był skuteczny, musisz:
Czynny żal złóż do naczelnika właściwego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego.
Możesz to zrobić: